O nás

Základní etické zásady pracovníků organizace RUAH

  • dodržování lidských práv a důstojnosti
  • respektování jedinečnosti každého člověka bez ohledu na jeho původ, etnickou příslušnost, rasu či barvu pleti, mateřský jazyk, věk, zdravotní stav, sexuální orientaci, ekonomickou situaci, náboženské a politické přesvědčení a bez ohledu na to, jak se podílí na životě celé společnosti
  • zachování a rozvoj svobodného rozhodování klienta
  • respektování individuálních potřeb klienta, ochrana práv klientů, neomezování osobní svobody
  • uplatňování vlídného, ochotného, přátelského přístupu s úctou a empatií
  • vedení jednání s trpělivostí, vřelostí, srdečností
  • navozování pocitu bezpečí, vzájemné důvěry
  • chránění klientova práva na soukromí
  • podporování návaznosti na další dostupné zdroje a spolupráce s rodinou
  • upřednostňování své profesionální odpovědnosti před svými soukromými zájmy
  • udržování své osobní odborné a profesionální úrovně
  • pracovat jako člen týmu

Výklad základních etických zásad

Ve vztahu ke klientovi pracovník organizace:
  • pomáhá se stejným úsilím a bez jakékoliv formy diskriminace všem klientům, při žádné formě diskriminace nespolupracuje a neúčastní se jí
  • pracuje tak, aby byl klient spokojen
  • s každým klientem jedná jako s jedinečnou osobností
  • ctí různorodost, odlišné kultury, hodnoty a individuální názory
  • chrání klientovo právo na soukromí, důstojnost a důvěrnost jeho sdělení, umí klientovi vysvětlit postupy organizace při ochraně jeho osobních dat a ochraně práv klientů
  • pomáhá řešit i jiné záležitosti a problémy klienta týkající se jiné složky jeho života
  • hledá možnosti, jak zapojit klienty do procesu řešení jejich problémů a podporuje jejich nezávislost
  • ctí právo klienta na podstoupení rizika, pomáhá ho rozeznat a zvládnout možná nebezpečí, učiní vše potřebné k minimalizaci těchto rizik
  • dbá, aby klienti obdrželi všechny služby a dávky sociálního zabezpečení, na které mají nárok, poučí klienty o povinnostech, které vyplývají z takto poskytnutých služeb a dávek) např. příspěvek na péči, přidělení chráněného bytu, dávky pro těžce zdravotně postižené apod.)
  • pomáhá klientům s předkládáním stížností na službu a stížnosti chápe jako prostředek ke zlepšení kvality služby, podílí se na jejich řešení se vší vážností
  • podnikne všechny kroky k tomu, aby bylo zabráněno nebezpečnému, hrubému nebo diskriminujícímu chování vůči klientům i mezi klienty samotnými
  • nepřijímá žádné soukromé finanční, movité a nemovité dary
  • nepřijímá žádné dary pro organizaci
  • nezneužívá moci, která plyne z výkonu služby a práce s klienty
  • nevytváří s klienty nepatřičné vztahy
  • jedná přímo, přesně přiměřeně a otevřeně
  • je spolehlivý, odpovědný a neovlivnitelný
Ve vztahu ke svému zaměstnavateli pracovník organizace:
  • odpovědně plní své povinnosti vyplývající ze závazku ke svému zaměstnavateli
  • pravdivě informuje o poslání organizace, typech poskytovaných služeb a kontaktní osobě organizace
  • poskytuje dobré a kvalitní služby tak, aby o ně byl zájem
  • spoluvytváří pracovní postupy a zásady
  • upozorňuje zaměstnavatele na potíže, které mohou zabraňovat v poskytování služby
  • dodržuje bezpečnostní a zdravotní předpisy
  • chová se v práci i mimo ni způsobem nezpochybňujícím způsobilost pracovat v sociálních službách
  • respektuje znalosti a zkušenosti svých kolegů, respektuje odlišnost názorů
  • kritické podmínky vyjadřuje na vhodném místě a vhodným způsobem
  • informuje zaměstnavatele o osobních problémech, které by mohly být překážkou v řádném výkonu služby
  • vyhledá pomoc zaměstnavatele, pokud není schopen danou práci vykonávat
  • dává přednost profesionální odpovědnosti před svými soukromými zájmy
Ve vztahu ke svému povolání a odbornosti pracovník organizace:
  • dbá na udržení a zvyšování prestiže svého povolání
  • neustále se snaží o udržení a zvýšení odborné úrovně sociální práce s uplatňováním nových přístupů a metod
  • je zodpovědný za své soustavné celoživotní vzdělávání a výcvik, což je základ pro udržení stanovené úrovně odborné práce a schopnosti řešit etické problémy a rozpory
  • pro svůj odborný růst využívá znalosti a dovednosti svých kolegů a jiných odborníků, naopak své znalosti a dovednosti předává ostatním
  • spolupracuje s pracovníky jiných zařízení
Ve vztahu ke kolegům pracovník organizace:
  • chápe, že dobré a kvalitní služby lze poskytovat pouze v týmu
  • ke svým kolegům se chová slušně, vstřícně, ochotně
  • nezatajuje důležité informace k výkonu služby
  • netoleruje kolegovi špatnou práci
  • na kvalitě se podílí celý tým a prestiž organizace nese celý tým
  • jedná a myslí pozitivně, na pracovišti navozuje přátelskou atmosféru
  • pro všechny konfliktní situace hledá pozitivní řešení
  • poučí se z chyb svých i svých kolegů